VODOCHODY
Celkem 14 obcí, které se nacházejí v blízkosti letecké ranveje Letiště Vodochody, chce požádat Poslaneckou sněmovnu, aby ustanovila komisi, která by se zabývala rozšiřováním leteckého areálu.
Starostové okolních obcí mají údajně pocit, že má rozšíření letiště příliš silnou politickou podporu. Poukazují přitom na lednovou schůzi sněmovního výboru pro vědu a výzkum, která se uskutečnila přímo v areálu Letiště Vodochody. Na jednání pak měli někteří jeho členové přesvědčovat starosty, aby nebránili rozšiřování letiště.
Obce mají výhrady také vůči sebevědomým prohlášením majitele letiště, firmě Penta Investements, která mluví o vybudování nového terminálu, jako o hotové věci, přestože ministerstvo životního prostředí odmítlo o první schválenou studii o vlivu na životní prostředí - EIA.
Podle starostky Máslovic, Vladimíry Sýkorové, vadí obcím hlavně rozšíření letiště a následný nárůst hluku. "Velkou připomínkou samozřejmě bylo zvýšení hluku v celé oblasti, enormní zatížení silniční dopravy bylo velkým argumentem mnoha obcí, no a velkým nebezpečím je blízkost Petrochemických závodů v Kralupech," řekla.
Ředitel Letiště Vodochody Martin Kačura však uvedl, že obavy obcí údajně v nové studii EIA firma zohlední. "Připomínky se týkaly zejména hluku, tam je to v oblasti jednak toho, jaké typy letadel budou létat. To jsou letadla, která mají nejlepší hlukové parametry z hlediska toho, co vůbec létá po Evropě. Připravujeme i zapracování dobudování nového sjezdu a nájezdu na dálnici," slíbil.
"Děláme vše proto, aby náš projekt minimalizoval negativní dopady na okolí. Snažíme se důsledně přistupovat ke vzneseným připomínkám a hledat i nová řešení. Například v oblasti redukce hlukové zátěže jde o úpravu odletových trajektorií tak, aby hluk co nejméně zatěžoval obce v okolí, a o úplné vypuštění nočního létání mezi 22:00 a 6:00," dodal Kačur.
Letiště má v úmyslu přepravit až 3,5 milionu cestujících ročně a denně odbavit 48 letadel. Představitelé společnosti slibují nižší ceny za letenky, nové možnosti cestování a vysoký standard služeb. Společnost se hodlá orientovat především na nízkonákladové aerolinky a plný provoz plánuje spustit na přelomu let 2012 - 2013.
Letiště Vodochody je v současné době neveřejným mezinárodním letištěm, které využívají především letecké školy a zákazníci mateřské společnosti Aero Vodochody. V loňském roce se na letišti uskutečnilo přes 9000 pohybů letadel, což je o 100 procent více než v roce 2008. Akciové společnosti AERO Vodochody a Letiště Vodochody vlastní investiční skupina Penta.
V současné době společnost do plánu zapracovává připomínky vznesené v rámci studie dopadů projektu na životní prostředí - EIA. Studii má na jaře posoudit ministerstvo životního prostředí.