AKTUÁLNĚ / Zdravotnictví

Popis: Spánková laboratoř Plicního oddělení Krajské nemocnice T. Bati.
Spánková laboratoř Plicního oddělení Krajské nemocnice T. Bati.
21.1.2019

Přibývá pacientů s poruchami spánku

ZLÍN

Spánková laboratoř Plicního oddělení Krajské nemocnice T. Bati praská ve švech. Lidí s poruchami spánku je totiž čím dál více. Situaci zlepší otevření dalších lůžek laboratoře v tomto roce.

Podle lékařů v posledních letech přibývá především pacientů s nespavostí vlivem nadměrného stresu a nedodržování zásad spánkové hygieny. „Typů poruch spánku je více, nejčastěji se jedná o spánkovou apnoi, hypoventilační syndromy, syndrom neklidných končetin, parasomnie, poruchy cirkadiánní rytmicity (biologický rytmus) nebo klasické poruchy nespavosti. Každá z poruch se léčí plně odlišně,“ uvedla lékařka spánkové laboratoře MUDr. Marta Vránová a dodala: „Například pacienti se spánkovou apnoí se léčí přetlakovou terapií, hypoventilační syndromy pak domácí neinvazivní ventilací, nespavost krátkodobě hypnotiky, pacienti s poruchou cirkadiánní rytmicity užívají melatonin. Neméně důležité je však dodržovat také zásady spánkové hygieny, nezbytná je i dostatečná psychoterapie.“

Lékaři ve spánkové laboratoři Plicního oddělení Krajské nemocnice T. Bati ročně vyšetří přes tisícovku lidí. „Někteří pacienti jsou vyšetřeni a poté odesláni do ORL, neurologických či psychiatrických ambulancí. Zhruba dvě stovky nových pacientů za rok nám zůstanou trvale v péči,“ dodala MUDr. Marta Vránová.

A zásady kvalitní spánkové hygieny?

Od pozdního odpoledne (4–6 hodin před usnutím) nepijte kávu, černý či zelený čaj, kolu nebo různé energetické nápoje a omezte jejich požívání během dne. Působí povzbudivě a ruší spánek. Vynechejte večer těžká jídla a poslední pokrm zařaďte 3–4 hodiny před ulehnutím. Lehká procházka po večeři může zlepšit spánek. Naopak cvičení 3–4 hodiny před ulehnutím již může spánek narušit. Po večeři již neřešte témata, která vás mohou rozrušit. Naopak se snažte příjemnou činností zbavit stresu a připravit se na spánek. Nepijte večer alkohol, abyste lépe usnuli – alkohol kvalitu spánku zhoršuje. Nekuřte, zvláště ne před usnutím a v době nočního probuzení. Nikotin také organismus povzbuzuje.

Postel i ložnici užívejte pouze ke spánku a pohlavnímu životu (odstraňte z ložnice televizi, v posteli nejezte, nečtěte si a přes den ani neodpočívejte).

V místnosti na spaní minimalizujte hluk a světlo a zajistěte vhodnou teplotu (nejlépe 18–20 stupňů Celsia). Uléhejte a vstávejte každý den (i o víkendu) ve stejnou dobu ± 15 minut. Omezte pobyt v posteli na nezbytně nutnou dobu.

V posteli se zbytečně nepřevalujte, postel neslouží k přemýšlení.

Autor / zdroj: Mgr. Dana Lipovská

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Startuje La Película, nabídne nejzajímavější španělské filmy

Jeden z nejúspěšnějších španělských filmů loňského roku, komedie Šampioni, odstartuje v úterý 19. února 14. ročník festivalu La Película.

Post

Indiáni vedení Jiřím Jelínkem v Polárce

K sezóně věnované hrdinství a hrdinům přispěje režisér Jiří Jelínek Vinnetouem Karla Maye.

Post

Opět otrava oxidem uhličitým

V Jablonci nad Nisou se 5 osob přiotrávilo oxidem uhelnatým. Málem si tento nebezpečný plyn vyžádal další oběti.

PARTNEŘI

www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz energy.akcenta.eu

REKLAMA