Na víceletých gymnáziích nestudují nadanější a chytřejší děti, ale ty, jejichž rodiče si uvědomují důležitost vzdělání. Potvrdila to nedávno zveřejněná studie Sociologického ústavu Akadmie věd.
Studie totiž ukázala, že v základních předmětech (matematika a český jazyk) nemají absolventi víceletých gymnázií lepší výsledky než děti, které chodí na základní školu a pak klasické čtyřleté gymnázium.
"Naše nálezy svědčí o tom, že základní předpoklady spojované s úlohou víceletých gymnázií nejsou naplněny, že víceletá gymnázia není možno označit za školy, které slouží k urychlení rozvoje mimořádně nadaných žáků," cituje Aktuálně.cz autorku studie Janu Strakovou.
K zásadnímu rozhodnutí, jestli víceletá gymnázia zrušit nebo zachovat, by ovšem byl potřebný detailní průzkum, který se zatím v Česku nekonal.
"Pokud takový výzkum potvrdí zde prezentované nálezy, je třeba otevřít diskusi k tomu, zda je ospravedlnitelné poskytovat dětem z rodin s nejvyšším socioekonomickým statusem v rámci systému veřejného školství speciální (lepší) podmínky ke studiu, než mají jejich vrstevníci s horším rodinným zázemím. A to i přesto, že řada z nich nedisponuje mimořádným nadáním a studium na víceletém gymnáziu nemá za následek jejich efektivnější vzdělávání," dodává Straková.
Absolventi víceletých gymnázií mají také stejnou šanci v přijetí na vysokou školu jako absolventi čtyřletých gymnázií. Jiné to ale je u prestižních oborů, hlavně práv. "Absolventi víceletých gymnázií mají 1,6x vyšší šanci, že budou studovat právo, než absolventi čtyřletých gymnázií, a to i při zohlednění socioekonomického statusu a prospěchu," píše se ve studii. Ani sociologové samotní ovšem bez detailnějších průzkumů nedovedou říci, proč tomu tak je.
O zrušení víceletých gymnázií už uvažoval v roce 2000 ministr školství za ČSSD Eduard Zeman. Příznivcem selekce dětí nebyl ani ministr Ondřej Liška. V současném šéfovi resortu Josefu Dobešovi (Věci veřejné) ovšem víceletá gymnázia mají přítele, píše Aktuálně.cz. "Chci je zachovat, je to tak dobře. Jsem pro konkurenci a liberalizaci ve školství," řekl ministr. Dodal, ale že stát musí garantovat kvalitu škol. "Teď pracujeme na modelu státní maturity, abychom měli standard a dívali se, jaké kvality dosahují střední školy. U víceletých gymnázií by to měl být nadstandard," řekl Dobeš. Zmíněný výzkum ale takový přínos neukázal.