EKONOMIKA / Spotřebitel

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
Autor / zdroj: isifa/thinkstock.com
26.12.2017

Co dělat, když se dárek rozbije

Může se stát, že některý z vánočních dárků nefunguje nebo má vady. Jak řešit takovou reklamaci? Věděli jste, že dárce může obdarovanému postoupit právo reklamovat? Ale co když pořídil zboží ve výprodeji či v akci? A jak je to s darovanými poukázkami či vouchery na zboží, pokud propásnete datum jejich platnosti?

Reklamace dárku se nijak výrazně neliší od reklamace jiného zakoupeného zboží. Problém je v tom, že prodejce může chtít prokázat, že zboží pochází od něj a že je v záruce. K tomu je obvykle nezbytná účtenka nebo pomoc člověka, který dárek koupil.

Záruka či odpovědnost za vady je součástí kupní smlouvy mezi prodejcem a kupujícím, v našem případě tedy dárcem. Právo uplatňovat reklamaci má výlučně dárce, pokud své právo nepostoupí jiné osobě. V praxi většinou nikdo neověřuje, zda osoba, která reklamuje a přinese všechny doklady, byla skutečně kupujícím; často to ověřit ani nejde. Jinak je tomu ale u e-shopů, které identitu svých zákazníků znají a k reklamaci mohou vyžadovat pověření. Nejčastěji jim však postačí účtenka či faktura.

Převést právo reklamovat zboží na jiného člověka může kupující jednoduše sepsanou formulací („Já, dárce, postupuji právo reklamovat na obdarovaného…“) nebo mu může udělit plnou moc („Já, dárce, zplnomocňuji obdarovaného, aby vyřizoval vše kolem konkrétní reklamace věci a přijímal případná plnění…“). Může se stát, že reklamaci sice obdarovaný úspěšně uplatní, ale peníze za neopravitelný výrobek přijdou na účet dárce, ze kterého bylo zboží placeno. Předejít tomu lze při sepisování reklamačního protokolu nebo právě pověřením od kupujícího.

A co když dárce pořídil dárek ve výprodeji či v akci? Zlevněné zboží se od toho nezlevněného má lišit pouze cenou. Výprodej nikdy nesmí znamenat horší služby zákazníkovi, nezbavuje ho zákonných práv, jako je možnost reklamace. Řešení případných problémů má být stejné jako kdykoli jindy. Výjimkou je pouze situace, kdy si ve slevě kupujete vadné, kazové či poškozené zboží. To musí být zlevněno a je logické, že vada, pro kterou zákazník dostal slevu a věděl o ní od začátku, není reklamovatelná. Koupíte-li například bundu se špatným zipem s tím, že ho vyměníte sami, nemůžete za měsíc přijít zpět a bundu vracet, protože jste si to s vlastní opravou rozmysleli.

Pokud jste dostali k Vánocům poukaz či voucher na zboží nebo služby, pozor na jeho platnost. Propásnete-li datum na něm uvedené, nemusí prodejce poskytnout vůbec nic; poukázka prostě propadne. Ačkoliv to vypadá nefér, už v minulosti rozhodl Nejvyšší soud ve prospěch prodejců a poukázku přirovnal k jogurtům. Je jen na zákazníkovi, jestli jogurt sní, nebo nechá datum spotřeby vypršet.

Autor / zdroj: Kristýna Kuncová

Doporučujeme

Maminčino koření - čistě přírodní koření

Využijte časově omezenou možnost vyzkoušet si špičkové koření z nejkvalitnějších surovin a objednejte si degustační balíčky za zvýhodněnou cenu. www.mamincinokoreni.cz

MAGMARELAX® - Nejprodávanější izolace

Zateplíme strop za 3 hodiny a Vy ušetříte tisíce! Izolace střechy a podlahy na půdě Vás ochrání před horkými letními dny a v zimě ušetří peníze.

DALŠÍ ČLÁNKY

Post

Galerie na zlínském zámku bude nově otevřena i o víkendech

S několika novinkami vstupuje do roku 2018 Galerie Václava Chada ve Zlíně. Tou zásadní je rozšíření otevírací doby pro veřejnost i na oba víkendové dn

Post

Rok 2018 přinese v Litoměřicích výsadbu nové zeleně

Revitalizace zeleně v prostoru Mezibraní, obnova aleje v ulici 5. května, ale také závlahový systém na dešťovou vodu v ulici Na Valech – toto jsou z p

Post

Frýdek-Místek stále jedná o brownfieldu Arceloru

Když v polovině prosince ArcelorMittal Ostrava podepsal s firmou Stalprodukt prodej válcoven plechu ve Frýdku-Místku, spekulovalo se, zda tím není ohr

Reklama

www.bezamalgamu.cz

Reklama

PARTNEŘI

www.beautyexpo.cz garaze.fabrego.cz Maminčino koření www.bezamalgamu.cz www.ippolna.cz www.casopis-dracek.cz

REKLAMA