EKONOMIKA / Firmy

Litomyšlský Adfors se již tuto sobotu otevře pro veřejnost
 
Autor / zdroj foto: Saint - Gobain Adfors

Litomyšl

Prohlídka výrobního závodu a pestrá zábava pro děti i dospělé – nejen to čeká na návštěvníky Dne otevřených dveří výrobního závodu Adfors CZ v Litomyšli, který se uskuteční již tuto sobotu 4. června. Dveře závodu společnost otevře veřejnosti po čtyřech letech přesně v 9 hodin ráno, a to u příležitosti 70. výročí výroby prvního skleněného vlákna. Motto akce zní “Táhneme to spolu už 70 let” a návštěvníky bude při různých aktivitách doprovázet po celý den. Chybět nebude ani narozeninové selátko.

První exkurze do výrobního závodu Adfors odstartuje v 9 hodin ráno a opakovat se bude v pravidelných blocích až do 14 hodin. Její účastníci uvidí kompletní výrobu skleněného vlákna i některých produktů z něj, například tapet, textilií či perlinky, která se z Litomyšle vyváží do celého světa.

Letošní Den otevřených dveří pořádá Adfors u příležitosti oslav 70. výročí výroby skleněného vlákna. V areálu závodu tak na návštěvníky čeká spousta výzev spjatých s tímto důležitým jubileem. Účastnit se mohou třeba celodenního štafetového závodu na 70 metrů či soutěže o nejvyšší věž postavenou ze 70 kostek. Dvojice či rodinné skupiny pak budou moci soupeřit o to, kdo zvládne provézt nejmladšího člena týmu po vyznačené trase na vozíku. Soutěžit se bude také v basketbalu a jízdě na koloběžce. Zejména děti pak ocení stanoviště nabízející výrobu náramků přátelství, tkaní na dětském stavu, malování na obličej nebo tvorbu uměleckých děl s využitím materiálů vyráběných v Adfors.

Jeden z největších zaměstnavatelů v regionu začínal pod značkou Vertex, pod níž byla v říjnu roku 1952 vyrobena vůbec první skleněná cívka. Po roce 1989 byl Vertex prostřednictvím kuponové metody privatizován a roku 1998 byl začleněn do koncernu Saint-Gobain. Pod značkou Adfors společnost působí od roku 2011. „V roce 1955 jsme za rok dokázali vyrobit 5,5 tuny skleněných vláken. Dnes je to přes 70 tisíc tun,” komentuje technologický pokrok ve výrobě Pavel Semirád, výkonný ředitel Adfors CZ. V průběhu let se také značně rozšířilo portfolio výrobků, které společnost produkuje. Zatímco zpočátku vyráběla pouze skleněné vlákno, nyní má 7 různých výrobních programů.

Do roku 1989 vyvážel Adfors své výrobky především do zemí Východního bloku, poté se začal soustředit zejména na západní trh. „V současné době putují naše produkty doslova do celého světa. Vyvážíme je na všechny kontinenty vyjma Antarktidy,” říká Pavel Semirád. Dnes má značka Adfors jako součást Skupiny Saint-Gobain 15 výrobních závodů v 11 zemích. V České republice vlastní celkem tři tavicí vany na výrobu skla – jedna se nachází v Hodonicích na Znojemsku, kde má Adfors svůj druhý výrobní závod, další dvě pak v  Litomyšli. Zde společnost zaměstnává necelých 1 500 lidí.

Naposledy pořádal litomyšlský Adfors Den otevřených dveří v roce 2018, tehdy ve francouzském stylu. Podívat se na něj přišla zhruba tisícovka lidí. Své dveře otevřel  i tři roky předtím u příležitosti 350. výročí společnosti Saint-Gobain. Letošní sedmdesátileté výročí výroby skleněného vlákna plánuje společnost oslavit ve velkém. Kromě této soboty si jej připomene také na speciálním Dni s Adfors, který proběhne v létě v rámci festivalu Smetanova Litomyšl. U příležitosti výročí chystá také putovní výstavu mapující celou historii výroby skleněného vlákna v ČR a zajímavosti spjaté s vývojem podniku.

Autor / zdroj: Tereza Pavézková

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
hanakservis
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.