VĚDA A TECHNIKA / Věda a výzkum

6.12.2009

Skotští vědci věří, že klíčem k Parkinsonově chorobě jsou červi

Vědci z univerzity ve skotském Dundee zahajují studii na Háďátku obecném a očekávají, že zjistí, proč umírají mozkové buňky pacientů s Parkinsonovou chorobou.

Vědci si k výzkumu vybrali právě červy, protože sdílejí s lidmi 50 procent genů, a to včetně těch, kterých se Parkinsonova choroba týká. Zároveň jde o jeden z nejjednodušších organismů s nervovým systémem.

Cílem studie je zjistit, jakým způsobem vedou změny a mutace genu LRRK2 k rozvinutí choroby a jaké léky mohou tento proces zastavit.

Na výzkum přispívá Společnost pro Parkinsonovu chorobu.

„Je fascinující, jak skvělým modelem může tak jednoduché zvíře jako je červ pro výzkum toho co se děje ve specifických nervových buňkách,“ prohlásil Kieran Breen ze Společnosti pro Parkinsonovu chorobu.

Parkinsonova choroba je progresivní nervové onemocnění, které má vliv na motoriku a pacienti, již jí trpí, postupně ztrácí schopnost ovládat svůj pohyb. To je důsledkem úbytku mozkových buněk. Až v 5 procentech případů je tato choroba dědičná.

Autor / zdroj: Mediafax