AKTUÁLNĚ / Společnost

EUROVIA provedla unikátní nález železničního mostu z roku 1845. Nález neoznámila, bagrem jeho část zbořila

ÚSTÍ NAD ORLICÍ

V sobotu 30. března se na sdružení Nádraží nedáme! obrátil Pavel Mertelík ml. z orlickoústeckého sdružení Krajina a tradice, o.s. s tím, že si všiml v rozvalinách mostní konstrukce pocházející z padesátých let klenby mnohem staršího mostu.

„Do Ústí jsem v sobotu okamžitě přijel a osobně se šel na místo podívat. Už na první pohled bylo zřejmé, že zbytek mostu pochází z období historicky první Pernerovy tratě, která byla zprovozněna v roce 1845. Jedna mostní klenba je však viditelně narušena prací stavebního stroje,“ říká Martin J. Kadrman, předseda Nádraží nedáme! s tím, že bourací práce byly v místě prováděny ještě před několika dny

Ihned po svátcích se sdružení Nádraží nedáme! spojilo s vedoucím Odboru školství a kultury města Ústí nad Orlicí Lubošem Mikyskou a Danou Kličkovou, která má na starost výkon státní památkové péče. „Oba úředníci nám potvrdili nejhorší obavy, tedy že stavebník nález podle stavebního zákona neoznámil a oni o ničem neví. Obratem jsme jim poslali oficiální oznámení o nepředvídaném nálezu a zároveň jsme informovali Národní památkový ústav v Pardubicích,“ říká Jindřich Fiala, tajemník sdružení Nádraží nedáme!

„Minimálně na orlickoústecku se jedná o svého druhu unikátní technickou památku. V Pardubickém kraji je původních mostů z první výstavby tratě minimum. Ač byla uzavřena dohoda mezi Eurovií a památkáři, že jakýkoliv nález včas oznámí, nebýt všímavých občanů, historická konstrukce by dnes již byla stavebními stroji zničena,“ uvedl Kadrman.

Ještě v úterý přijel archeolog z Vysokého Mýta a okamžitě zakázal další demolici mostní konstrukce. Památkáři během úterý a středy most zdokumentovali a nyní je očekáváno rozhodnutí, zda bude nařízen archeologický průzkum, včetně popsání významného nálezu. Zatím se neví, zda bude zbytek historického mostu zachován. „Jedna jeho klenba je rypadlem výrazně narušena. Počkáme na výsledek památkářského průzkumu. Věříme, že památkáři o dalším osudu památky rozhodnou v její prospěch a nepodlehnou případnému tlaku nadnárodní stavební firmy. Její pouhé zdokumentování a následné zdemolování by byla nenávratná ztráta. Umíme si například představit její konzervaci a uchování jako doklad počátků železničního stavitelství v zemích Koruny české,“ dodal Kadrman.

Podle památkového zákona by měly být další demoliční práce mostu zastaveny. Rozhodnout o tom však může pouze Drážní úřad v Olomouci, který rozhoduje o železničních stavbách.

K nálezu došlo v místě stávajícího mostu, kterým vede spojnice z Ústí nad Orlicí do místní části Kerhartice. Most stojí na spojnici ulic M. R. Štefánika a J. Haška.

Autor / zdroj: Martin J. Kadrman

Partneři

Aguglia
Aktivní dítě
Maminčino koření
IP Polná
WWW design
trendhim.cz
Vitakraft
Koyo Bearings Česká republika s.r.o.