KOLÍN
V automobilce TPCA Kolín byla slavnostně podepsána kolektivní smlouva. Odborový vyjednávací tým dohodnul pro zaměstnance navýšení mezd o 3,16 procenta.
Zaměstnavatel se podpisem smlouvy zavázal zachovat zaměstnání pro kmenové pracovníky a to i v případě, že dojde ke snížení objemu výroby. Součástí smlouvy je i závazek zaměstnavatele, že zachová stávající benefity.
Kolektivní smlouvu poprvé společně vyjednávaly dvě odborové organizace, které u zaměstnavatele TPCA působí. Asociace samostatných odborů, která ve firmě působí teprve od ledna, a odborová organizace OS KOVO, která reprezentuje většinu odborářů v TPCA Kolín.
Jednání odborářů v TPCA komplikoval pokles výroby kvůli zemětřesení v Japonsku. Předloni firma zaměstnávala 3600 lidí, nyní jich má zhruba 3000. Průměrná mzda loni činila přibližně 31 800 korun, u dělnických pozic asi 27 800 korun.
Tlak na vyjednávací tým vytvářeli sami zaměstnanci, kteří chtěli stejné navýšení jako dělníci ve Škodovce. Tam odboráři s automobilkou vyjednali růst tarifu o čtyři procenta.
Hlavní důvody nižšího růstu, než budou mít lidé ze Škodovky, jsou zejména hospodářské. "TPCA vyrábí jen jeden segment aut a má nižší obrat. Přesto se podařilo vyjednat dobrý výsledek, vzhledem k poklesu výroby tříprocentní nárůst tarifu nikdo nečekal," řekl předseda odborové organizace KOVO Josef Středula.
TPCA je společný podnik Toyota Motor Company a PSA Peugeot Citroen. Výrobu zahájil v únoru roku 2005. Loni vykázal hrubý zisk 1,4 miliardy korun, rok předtím měl profit před zdaněním 1,443 miliardy korun. Tržby mu klesly o 14 % na 44,7 miliardy korun. Firma vyrobila 295 712 aut, což byl meziročně pokles o 11 procent.