Stav filtrů v autě je nutné sledovat při každém servisním zásahu, protože na jejich stavu přímo závisí provoz motoru a převodovky, stejně jako zdraví řidiče a cestujících. Nevčasná výměna může vést k vážným následkům a opravám. Existuje několik způsobů, jak sami zjistit, jak vyměnit některé typy filtrů.
Automobilový filtr je zařízení určené k čištění motorového a převodového oleje, jakož i vzduchu používaného v motoru a klimatizaci automobilu. Na filtry jsou kladeny poměrně přísné požadavky: kompaktní rozměry, spolehlivost v kritických provozních režimech (zvýšený tlak, studený start apod.), snížený odpor při proudění oleje nebo vzduchu, maximální možné odstranění škodlivých látek. V dnešním automobilovém průmyslu se používá pět typů filtrů: olejový, palivový, vzduchový, kabinový a filtr pevných částic. Všechny filtry, s výjimkou filtru pevných částic, mají datum spotřeby a musí být vyměněny.
Vzduchové filtry jsou buď kruhové, nebo obdélníkové. Obdélníkové filtry se používají téměř ve všech moderních osobních automobilech. Kulaté se obvykle montují do vozů s karburátorovým motorem. Ve vozidlech se vstřikováním se však používají méně často.
Vzduchové filtry se také dělí na lehké a těžké. Těžké filtry jsou nepostradatelné v nákladních a velkých vozidlech, zatímco lehké se používají v osobních automobilech, SUV, crossoverech a dalších moderních vozidlech.
Ilustrace převzata z www.euautodily.cz
Olejové filtry účinně odstraňují škodlivé nečistoty z motorového nebo převodového oleje v důsledku otěru motoru a degradace oleje. Každý spalovací motor má olejový filtr. Jejich úkolem je zabránit vniknutí jakýchkoli vnějších nečistot do mazacího systému motoru a zároveň odstranit nečistoty, které vznikly během provozu motoru. Hlavními zdroji znečištění jsou: pevné částice, které se dostávají do spalovacího prostoru se vzduchem a palivem, produkty tření z pohyblivých částí motoru, vodní a karbonové zbytky vznikající při spalování paliva a výsledky degradace motorového oleje.
Kabinový filtr čistí vzduch, který vstupuje do prostoru pro cestující zvenčí vozidla. Tyto filtry se vyrábějí ve dvou variantách, běžné a uhlíkové. Běžný kabinový filtr čistí vzduch, který vstupuje dovnitř, od nečistot a prachu. Kabinový filtr na dřevěné uhlí však navíc díky chemickým vlastnostem dřevěného uhlí odstraňuje také zápach z výfuku, který může do interiéru pronikat zvenčí.
Palivové filtry plní funkci čištění benzínu nebo nafty, což bohužel často nestačí. V tomto případě má samotný filtr vrstvu pokrytou akrylovou pryskyřicí, která pomáhá odfiltrovat škodlivé prvky. Načasování výměny filtru závisí na tom, zda se nachází uvnitř nádrže, nebo vně (100 000 km, resp. 50 000 km).
Filtry sazí se montují pouze do vozů se vznětovými motory, aby byly v souladu s předpisy. Slouží k zachycování sazí a pevných částic ve výfukových plynech automobilů a není třeba je vyměňovat, protože jsou určeny pro celou životnost motoru. Jsou čištěny nezávisle na procesu vstřikování (palivo je vstřikováno do válce během zdvihového cyklu) na příkaz palubního počítače.
Stává se, že se počítače porouchají a filtry pevných částic se ucpou. Na ovládacím panelu se rozsvítí kontrolka a počítač vygeneruje chybu motoru. V takových případech je třeba filtr vyčistit.
Doba výměny filtru a oleje za normálních podmínek je v průměru 10 tisíc kilometrů ujetých kilometrů, zatímco za havarijních podmínek je to 5-7 tisíc kilometrů.
Mimochodem, věděli jste, že i bez pravidelného čištění mají kabinové vzduchové filtry poměrně dlouhou životnost? Například v mnoha moderních automobilech může kabinový filtr bez čištění vydržet i rok. Poté samozřejmě budete muset zvolit nový filtr.
Co se týče olejového a palivového filtru, není možné je čistit. Olejový filtr budete muset měnit při každé výměně oleje v motoru. Palivový filtr bude nutné měnit v určitých intervalech podle předpisů automobilky. Palivový filtr se naštěstí nemění každých 10 000-15 000 km.
Vůz vyžaduje pozornost a péči, aby si zachoval svůj výkon. Častá výměna spotřebního materiálu a dílů je tím nejlepším způsobem, jak toho dosáhnout.