Muzeum stavebnice Merkur / Police nad Metují
Jedinečné muzeum v Polici nad Metují mapuje historii a současnost nejznámější české hračky - stavebnice Merkur. Kromě obrovského, z více 330 tisíc dílků složeného modelu Ocelového města inspirovaného románem Julese Verna, nechybí modely parních strojů a elektrických vláčků. A samozřejmě herna, ve které si vyhrají děti i dospělí.
Muzeum bylo poprvé otevřeno v roce 2006 a historie stavebnice Merkur, parních strojů a elektrických vláčků Merkur každoročně láká tisíce návštěvníků z Česka i ze zahraničí. Prohlídka i hrací koutek se hodí pro děti i dospělé bez rozdílu věku! Spatřit tady můžete nejstarší stavebnice z roku 1920, kolejiště Merkur „O“ v měřítku 1:45 a spoustu historických i současných exponátů. Jistě vás nadchne obrovité Ocelové město, postavené Jiřím Mládkem, který se inspiroval románem od Julese Verna a stále se pokouší o jeho rozšiřování.
Muzeum Merkur tvoří jednotlivé výstavní síně, kde je postupně znázorněn vývoj a samotný příběh. Nechybí tady slavná Eiffelova věž, historické rekvizity, kolejiště a vlakové soupravy. Elektrické vláčky z Merkuru patřily během první republiky mezi významné zdejší výrobky. Muzeum se stále rozšiřuje a často jsou k vidění nové exponáty.
Muzeum pravidelně pořádá tematické akce a dílny pro děti a má i program určený pro školy a školky. Jeho součástí je kromě prohlídky muzea i návštěva dílny, ze které si děti odnesou vlastnoruční suvenýr.
Historie stavebnice Merkur
Začátky slavné české hračky stavebnice Merkur se spojují s rokem 1920. Tehdy založil Jaroslav Vancl firmu Inventor, jejíž vznik se uskutečnil po patentování originální konstrukce dětské kovové stavebnice Inventor. Jednotlivé díly z kovu se k sobě spojovaly kovovými háčky. Od roku 1925 přichází s novým systémem a kovové části se k sobě spojují maticemi a šroubky. Rovněž je z této doby užíván název Merkur.
Stavebnice podobné skutečné konstrukci se staly velmi oblíbené, řady se rozrůstaly, doplňovaly o nové dílce, součástky upravovaly a vznikaly stavebnice elektrických modelů. Plechové elektrické vláčky se původně vyráběly k doplnění stavebnice Merkur okolo roku 1930. Hlavní konstruktér vláčků byl František Jirman – zeť Jaroslava Vancla. Zhotovila se první lokomotiva, poté služební dvounápravové vozy, osobní a nákladní. Jednalo se o zjednodušené modely, které měly na trhu velký úspěch. V roce 1935 spatřila světlo světa rychlíková lokomotiva většího rozměru a úspěch firmy se stále zvětšoval.
Znovuobnovení firmy se uskutečnilo po válce roku 1947, vznikaly nové typy vozů. Na začátku 50. let došlo ke zrušení soukromé firmy vinou znárodňování a v únoru 1955 byla podána nová žádost k zaregistrování ochranné známky Merkur. Stavebnice pokračovaly dál, vláčky skončily roku 1968.
Po privatizaci v 90. Letech 20. století se pokračovalo ve výrobě stavebnic firmou Komeb, ale roku 1993 vše skončilo. Záchranou se stal ing. Jaromír Kříž, který se ani po komplikacích nevzdal a Merkur oživil. V posledních letech tak vznikají stále nové typy stavebnice Merkur a objevují se na českém i zahraničním trhu.
Více informací včetně aktuálních akcí, provozní doby i cen vstupného najdete na webu Muzea stavebnice Merkur.